Faptele vorbesc de la sine. Saisprezece ani de excelenţă sună prea pretenţios şi ne place să credem că ceea facem noi este mai mult decât un simplu business. Este un stil de viaţă. Aşa că preferăm să folosim termeni precum aventură, socializare, căutare, risc, satisfacţie, iar lista rămâne deschisă. Ce am făcut aşadar în ultimii saisprezece ani?
“Firma a fost înfiinţată în 1997, dar business-ul efectiv a pornit în 2003, când am deschis în Bulevardul Ghencea, la parterul unui bloc, un magazin de 100 metri pătraţi”, îşi aduce aminte Ciprian Popescu, sportiv şi om de afaceri, greu de ghicit în ce ordine ar trebui puse cele două ocupaţii. La fel ca pentru orice pilot de motociclete, în spatele său se află o echipă de zece oameni, pe care Ciprian nu îi numeşte angajaţi ci cărora le spune direct, colegi. Iar în proporţie de 80%, această echipă a rămas aceeaşi, de saisprezece ani. “În 2009, anul în care piaţa moto din România a trecut practic printr-un şoc, am făcut toate eforturile să nu disponibilizez oameni din echipa Dual Motors”, spune Ciprian. Dar, să ne aplecăm puţin privirea asupra a ceea ce s-a întâmplat până la acest moment.
2003: Showroom moto Yamaha
După ce a alergat la curse de motocross în anii ’80, după Revoluţia din 1989, Ciprian Popescu a hotărât să revină asupra acestei pasiuni, reluând o activitate competiţională care continuă şi azi. “Pe la curse multă lume mă întreba ce să îşi cumpere, îmi cerea sfaturi şi, având deja firma Dual Tours, care la acel moment dat efectua transporturi rutiere, mai vindeam diverse produse necesare motocrosului. De aceea, am decis să încep un business cum se cuvine, într-un spaţiu adecvat”, îşi aduce aminte Ciprian. Lucrurile s-au legat: “deoarece alergasem ani buni pe Yamaha şi mă îndrăgostisem de această marcă, mi-a fost uşor să ajung la Yamaha România, unde în acea vreme lucra ca director Tiberiu Troia, o altă bună cunoştinţă din lumea curselor. Am devenit dealer Yamaha, punând la punct un showroom cu câteva motociclete, echipamente şi accesorii”, rememorează Ciprian.
Creştere organică
În 2003, fenomentul moto era la început în România, de aceea am preferat pentru început să lucrăm doar ca dealeri pe partea de echipamente, consumabile şi accesorii, obiectivul nostru fiind să creştem organic. “Investiţia în echipamente este semnficativă, e nevoie de un stoc mare şi rişti să rămâi mult timp cu banii blocaţi. Acest lucru s-a văzut în 2009, când multe firme de pe piaţa moto au fost nevoite din păcate să îşi oprească activitatea”, explică Ciprian. Oricum, perioada de început a fost dificilă, pentru primii doi ani business-ul trebuind susţinut, cu un aflux de capital ce venea din direcţia unei alte afaceri. Din fericire, vânzările de motociclete Yamaha, de piese de schimb şi de consumabile au crescut rapid, completate de partea de echipamente şi accesorii, în acest sens existând o foarte bună colaborare cu Motor Unu, importator in acea perioadă în România al mai multor mărci cunoscute.
Numărul unu în reţeaua de dealeri Yamaha
“Între 2003 şi 2008 vânzările au mers foarte bine pe Yamaha, fiind puternic susţinute şi de leasing, practic de când am deschis şi până în prezent suntem numărul unu în reţeaua de dealeri Yamaha”, punctează Ciprian. Desigur, nu a fost uşor şi, la fel ca în motocross, drumul spre prima treaptă a podiumului nu este o plimbare de plăcere. Până în 2005, 50% din valoarea motocicletei era reprezentată de taxe, inclusiv cea vamală, ceea ce aducea la pachet şi foarte multă birocraţie de descâlcit. Totodată, Ciprian Popescu nu se sfieşte să recunoască că a existat în perioada de început a business-ului o problemă în reţeaua Yamaha, legată de termenul de livrare al pieselor de schimb: “Fără falsă modestie, dacă lucrurile merg bine acum în ce priveşte piesele de schimb Yamaha, ele merg bine datorită Dual Motors. Nu am ascuns faptul că aveam probleme în sistem, termenul de livrare cel mai scurt era de 30 de zile, traseul pieselor fiind foarte complicat. Faptul că eram conectaţi direct la pulsul pieţii , dar şi cifrele de vânzări , ne-au permis sa jucam mai tare. Desigur, nu a fost usor, dar totul s-a concretizat într-o afacere mult mai bună pentru client, dealer si importator”. La fel de franc este managerul Dual Motors şi atunci când vine vorba despre lucrurile pe care acum le-ar face diferit: “Singura problemă pe care mi-aş imputa-o pentru această perioadă a fost că nu am deschis de la bun început un service moto din cauza spaţiului limitat, având o soluţie de compromis, împreună cu un alt service”.
O perioadă efervescentă, cu idei inovative pentru piaţa moto din România
Un business moto presupune pasiune şi socializare. Strategia de marketing a Dual Motors a avut mereu maneta de gaz larg deschisă, de la participările personale ale lui Ciprian la clasicele întruniri de la Arc, până la o prezenţă cu un stand atent pus la punct la toate ediţiile Salonului de Motociclete şi Accesorii Bucureşti, dublată de o intensă expunere mediatică. “Am fost inovatori din multe puncte de vedere, în ce priveşte vânzările de echipament şi de motociclete, avem mulţi clienti fideli, care sunt împreună cu noi de la început. Am creat promotii, evenimente, pentru a stimula vânzările, când cumperi o motocicletă de la Dual Motors îţi mai oferim o cască, o jachetă, acum suna banal, dar în 2003, aceste lucruri nu prea se întâmplau în domeniul moto”, explică Ciprian Popescu. În 2008 am lansat extinderea de garanţie la cumpărarea motocicletei, de la 2 la 3 ani, extindere care cădea în responsabilitatea noastră de dealer. Roadele muncii intense desfăşurate în aceşti ani nu au întârziat să apară, Dual Motors devenind importator pentru mărcile Goldfren, Putoline, Twin Air şi Hi-Flo.
Implicare totală în sport
Ciprian Popescu este de părere că Dual Motors putea evolua chiar şi mai bine, o parte semnificativă a profiturilor obţinute în urma activităţii firmei fiind investită în organizarea de competiţii moto, dintre care multe au fost o premieră pentru România.
Iar din acest punct de vedere se poate spune că anii scurşi până în 2003 au fost o perioadă de acumulări: “Fiind foarte pasionat de motocross, cum circulam mult în Europa, având de vizitat clienţi din domeniul industriei chimice, eram mereu atent să văd dacă în respectiva zonă se desfăşurau competiţii de motocross şi astfel am asistat la multe etape de europene sau mondiale. Încercam să învăţ, să îmi iau notiţe, simţeam că e cazul să se întâmple ceva asemănător şi în Romania, deoarece la noi cursele erau slab organizate”.
Acel “ceva” a însemnat în 2002 o etapă din Campionatul European de Motocross, o etapă de Campionat Mondial de Motocross cu Ataş în 2003, şi tot în acelaşi an, o etapă de Campionat Mondial de Supermoto, ultimele două evenimente primind calificativul “Excellent Events” din partea Federaţiei Internaţionale de Motociclism şi a promoterului Youthstream. Tot de această perioadă se leagă şi întâlnirea cu familia Răduţă, apariţia circuitului Gorgota – Ciolpani, şi implicit deschiderea unui nou capitol în motocrosul românesc, care a culminat cu Dementor KTM Motocross Cup. “A fost o muncă titanică, dar soţia Daniela si fetita Alexia, cât şi colegii m-au susţinut. Daniela se ocupa de firmă, iar eu împreună cu George Surugiu, directorul de vânzări Dual Motors, împreună cu ceilalţi colegi ne ocupam de partea sportivă, munceam de multe ori peste zece ore pe zi şi ne bucuram şi de ajutorul echipei de la cealaltă firmă”, îşi aminteşte Ciprian Popescu.
Un nou showroom şi o investiţie de 180.000 euro
Nu putem spune că mutarea în noul showroom de 600 de metri pătraţi din Şoseaua Pipera numărul 48 s-a derulat în cel mai potrivit moment. Din contră, a coincis cu “ochiul crizei”, momentul în care multe afaceri s-au închis. “Dacă ar fi fost să dau ascultare cifrelor seci şi nu pasiunii pentru motociclism şi noi ar fi trebuit să renunţăm în acel moment, dar am căutat soluţii”, spune Ciprian Popescu. “Felul în care se prezenta piaţa moto în 2007 – 2008 impunea această mutare, noi dorindu-ne să ne prezentăm cât mai bine în faţa clienţilor: un showroom mai atractiv, cu mai mult spaţiu, cu un service; din păcate, în momentul în care am finalizat pregătirile – iniţial aici a fost o hală folosită în anii ’40 la construcţia de avioane şi lăsată în starea de atunci - a început criza. La 600 de metri pătraţi , showroom-ul era prea mare pentru necesităţile noastre şi l-am împărţit cu un business de maşini americane (în care eram partener cu Dan Tatoiu), care din nou, datorită schimbărilor economice, nu a rezistat”, explică pe şleau managerul Dual Motors.
Lupta cu recesiunea economică
Între timp, firma a preluat portofoliul de produse al Motor Unu, care şi-a închis porţiile, ceea ce înseamnă importul în România a unor branduri de tradiţie precum Dainese, Lazer sau Rizoma. “În aceeaşi clădire s-au închis showroom-uri ale unor firme cu o putere mai mare ca a noastră, aşa că ne-am mobilizat, practic, am început să lucrăm mai mult pentru mai puţin ca înainte. Am ajuns la un agreement cu MotorSide, firmă administrată de Dorin Stelescu, împreună cu care am împărţit showroom-ul. Sunt patru ani de când rezistăm în această formulă şi a ieşit tot în interesul clientului, deoarece îmi place să cred că oricine intră în acest spaţiu, oricât ar fi de pretenţios găseşte orice îl poate interesa pe domeniul moto. Aşadar, nu doar că ne suportăm reciproc, ne completăm reciproc”. Ciprian Popescu nu ezită nici să ne dezvăluie legile “implacabile” ale comerţului: “clientul îşi doreşte discounturi cât mai mari, dar să nu uităm că la sfârşitul lunii, pentru a putea continua, trebuie sa rămai cu ceva în buzunar. Mulţi dintre cei care au deschis înainte de criză au început prin a tăia preţurile şi nu au putut să îşi susţină afacerea. Nu sunt de acord cu adaosurile nejustificat de mari , dar nici cu adaosuri insignifiante”. Am înţeles că trebuie să muncim mai mult pentru a câştiga mai puţin, să ţinem magazinul deschis cât mai mult, să pregătim promoţii, să fidelizăm clienţii. La urma-urmei , atunci când intri într-un magazin moto pentru a-ţi cumpăra o cască sau un accesoriu pentru motocicleta ta, nu e totuna cu a merge într-un mall pentru a cumpăra o haină.
Soluţiile.
Privind spre viitor
Am început şi lucrul cu clienţii mari, precum Fan Curier, Fastius Curier, Domino’s Pizza, Salvamont, pe partea de scutere şi snowmobile Yamaha. Ne bucurăm că aceste mari companii au înţeles că este mai economic să lucrezi cu vehicule de calitate, chiar dacă investiţia iniţială este mai mare. Avem scutere Yamaha Aerox folosite pentru curierat în Bucureşti, care au ajuns la 100.000 de kilometri fără segmentare şi ne bucurăm că toate uleiurile Putoline cu care-i deservim pe aceşti clienţi corporate sunt ţinute în câte o “singură” mână şi nu la îndemâna curierilor, ceea ce e foarte important pentru felul în care scuterele funcţionează. Avem un service mobil, care ne permite să venim la tine acasă pentru a-ţi face revizia motocicletei, ATV-ului sau snowmobilului, sau dacă ai rămas în pană undeva pe drum. Pe perioada iernii oferim nu doar servicii de găzduire a motocicletei, ci şi un prim service gratuit, împreună cu transportul acesteia showroom – locuinţă proprietar.