Despre Doctorul Claudio Costa,  faimoasa sa “Clinica Mobile” si protectia oferita de Dainese

Cu siguranta numele de Claudio Costa este cunoscut pasionatilor de motociclism viteza, la fel cum este si a sa “Clinica Mobile”, devenita din 1976, o adevarata institutie, care a salvat vietile a mii de piloti. Mai putin cunoscute sunt insa premisele care au stat la baza acestei initiative. Povestea merge inapoi in trecut pana in anul 1957, atunci cand, copil fiind, Claudio Costa ii salveaza viata lui Geoff Duke, pe circuitul Imola, in faimosul viraj Acque Minerali. Daca va intrebati cum a fost Claudio in masura sa aibe acces pe circuit, si mai ales in acea zona, ei bine, aceasta pentru ca tatal sau, Checco Costa, se afla printre “fondatorii” acestui circuit. “Numele meu de familie, faptul ca toata lumea ma cunostea in paddock si pentru ca alergam de colo pana colo mereu, au fost suficiente ca arbitrii sa ma lase sa ajung pana acolo”, povesteste Claudio Costa, care, pe atunci se astepta sa fie laudat pentru ce facuse. “Nu mai eram cineva care incalcase regulile, eram un erou”, spune cel mai faimos doctor din istoria motociclismului.

“Tatal meu aflase din ziare despre ce facusem si in loc sa ma laude, asa cum ma asteptam, m-a certat atat de rau, incat am inceput sa plang. Pentru ca nu am respectat regulile!”. Si, poveste mai departe  doctorul, fara sa isi dea seama, tatal sau a facut o profetie: vei face asta toata viata ta, a concluzionat Checco Costa. Si chiar daca dl. Costa Senior se referea la incalcatul regulilor, soarta a facut ca fiul sau sa salveze vieti de piloti. Chiar daca pentru asta, la inceput, a trebuit sa se lupte cu caini politisti (!) asa cum a fost cazul in 1977, in timpul Marelui Premiu al Austriei, intr-un adevarat botez al focului, la chiar prima iesire in teren a clinicii, ocazie cu care au fost salvati trei piloti!

Zece ani dupa incidentul de la Imola, Claudio Costa era deja absolvent de Medicina, iar firea sa rebela a facut sa observe imediat ca managementul sigurantei circuitelor era gresit. “Pilotii accidentati erau culesi de pe circuit, imbarcati in Ambulanta, iar apoi trimisi la cel mai apropiat spital. Am vrut sa schimb aceasta optica, am vrut ca ajutorul sa fie cel ce vine inspre rideri si nu invers”, explica doctorul Costa. A durat cativa ani, insa acest concept de interventie rapida cu ceea ce e practic o clinica pe roti, s-a impus ca un nou standard in competitii. Insa, pe cand serviciul era disponibil doar la Imola, pilotii au fost atat de impresionati incat Barry Sheen ii sfatuia pe colegii mai tineri sa incerce sa nu cada niciodata, iar daca acest lucru chiar nu putea fi evitat, macar sa o faca la Imola, pentru ca si Costa sa-I poata salva!

Si pentru ca desigur, astfel de dotari nu sunt tocmai ieftine, o clinica cu aparate specifice terapiei intensive si anesteziei, banii au venit din partea fondatorului AGV, Gino Amisano. Iar pentru ca preventia este mama medicinii, echipa Clinica Mobile a inceput sa lucreze indeaproape cu producatori de echipamente precum Dainese si AGV, cele doua companii beneficiind de a o abundenta de informatii direct de pe circuit vis a vis de comportamentul produselor lor si imbunatatirea acestora.

Asa s-a intamplat in cazul manusilor, mai ales in conditiile in care pana in anii ’90 la acest capitol nu s-au facut prea mari progrese. Iar pilotii au platit pretul, acesta fiind reprezentat de o sensibilitate deosebita in cazul degetului mic, cea mai expusa parte a mainii, prima care vine in contact cu asfaltul si care poate ramane prinsa sub motocicleta! Iar “repararea” unei parti atat de marunte a corpului se poate dovedi foarte dificila pentru cei mai buni chirurgi! Astel, s-a ajuns ca Dainese sa incorporeze chiar o o tesatura metalica, rezistenta la taiere, intre piele si captuseala pentru a proteja acest deget.

Si pentru ca doctoral Costa era constient de faptul ca nu poti limita libertatea de miscare a pilotilor, si tocmai de aceea, observand ca interiorul antebratelor nu este prea expus accidentarilor, Dainese si doctorul Costa au decis folosirea de material tip stretch in aceasta zona, pentru ca pilotul sa poata accelera, frana si folosi ambreiajul in deplin confort, cu musculatura mai bine oxigenata in aceasta zona. Desigur, tot doctorului Costa i se datoreaza partial si dezvoltarea de catre Dainese a sistemului D-Air, primul airbag electronic din lume, un vis indeplinit, doctoral fiind cel care a insistat ca sistemul airbag sa se deschida inainte de cazatura, si nu dupa!

In incheiere, putem doar sa-I lasam cuvantul doctorului Costa: “Dainese D-Air ofera un nivel imperceptibil al protectiei, care isi face simtita prezenta doar in momentul exact in care ai nevoie de ea! Iar liberatatea de miscare inseamna primul nivel al protectiei, cel care nu poate da gres niciodata!”

Dual Motors este importator oficial in Romania al echipamentelor Dainese si AGV.

foto - Dainese

Comments (0)

No comments at this moment

New comment

You are replying to a comment

Produs adăugat la lista de dorințe
Produs adăugat pentru a compara.

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.